En perfekt dag...

Eftter diverse morgonbestyr och kaos så har övrig familj gett sig av. Kvar är bara matte och jag. Matte kurade ihop sig i soffan under en randig filt. Drog nogra lätt snarkningar och jag bara stirrar. Hallå där, vad gör du, finns inte jag? Vakna! Matte drog en lång suck och masade snabbt in sig i den lilla kuren där hon blir alldeles blöt. Matte är ledig och det betyder min dag. Sova kan vi göra en annan dag. Först tog matte mig till hundrastgården.

Ingen där...ingen att leka med. Då kom matte på den iden att vi kunde gå ned till havet. Jag fick springa lös nästan hela vägen tid. Inte där det fanns bilar så klart. Matte snäll som hon är, hade tagit med en bit korv och hon ropade och gav mig några bitar flera gånger på vägen dit. Vi har sådan tur och bor ganska nära havet. Nu har jag blivit så stor att jag kan gå dit ned. Vi behöver inte ta bilen.
Asgrymt att springa och jaga kråkor.
Ser ni jag är nästan ifatt en. Jag hoppade så högt jag kunde. Snabba kråkor förståss.
Men jag var nästan i kapp de. Jag åt också lite snäckor att lite annat som jag inte vågar tala om för matte.
När vi sedan gick hem så mötte vi en liten prickig kompis som heter Boris vi lekte så vi var alldes smutsiga och
helt slut. Han är lite större än mig och jag gjorde allt för att verka vara tuff och stor. Men jag får erkänna mig besegrad. Boris har en syster som är jättesöt och heter Pandora.
Nu tror ni att dagen är slut men jag hade ännu mer kul efter detta.
Jag fick följa med på båtrace till en bäck med lillvalpen Casper och hans fritis.
Alla söta tjejer ville som vanligt klappa och mysa med mig. Man blir varm i hela kroppen. Casper gillade inte sin macka så jag fick mumsa i mig den med. Jag har ju sådan tur.
Caspers lilla båt hade inte riktigt lika bra tur. Den välte efter halva färden.  Men de verkade ha kul ändå.
 Nu trodde väl att allt roliga var slut, nej då.
Lite mys med Jasmine och ny leksak. Den piper och rasslar. Jättekul. Matte var lite arg på Jasmine för hon gick inte hem direkt från skolan utan gick hem till kompis utan att säga till. Matte blev orolig och tänkte nästan ringa polisen. Jag hade tänkt att vi skulle gå ut och spåra efter henne för det är jag duktig på. Jag hittar alla köttbullar som finns. Så går era barn vilse. Se till att de har köttbullar i backfickan så hittar jag de direkt. Jag ska nog bli spårhund när jag blir stor.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Amanda

Åh, de är ju så vackra, dalmatinerna. Min syster har drömt om en länge, men de är inte så bra som förstagångs-hund va?

SVAR: Jag har varit på många sådana kurser och känner SÅ igen mig i vad du beskriver! Dessutom så betalar man hutlösa summor och har ingen som helst rätt som konsument i det läget. Jag fick också höra att min hund var "dominant" och behövde en "stark styrande hand". Så oerhört dumma råd och precis tvärtom så insåg jag efter ett tag att det han behöver är MJUK hand, mycket positiva upplevelser från min sida och mycket passivitetsträning för att kunna slappna av. En hård hand gjorde honom bara frustrerad.

Lite pedagogik är det som dessa "dominanta" hundar behöver enligt min mening ;)

Svar: Håller med om hård hand. Han triggas igång om man är på honom. Distrahera är bättre. Dalmatiner är ingen första gångs hund. Min fjärde och tuffaste hundras jag haft. Men också den bästa.
Carina

2013-10-18 @ 12:30:44
URL: http://flockengrus.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0